Målbilden för regionala cykelstråk är beslutad
Publicerad 12 september 2024
Målbilden för regionala cykelstråk i Sörmland har beslutats av den regionala utvecklingsnämnden och totalt har 36 stråk pekats ut. Målbilden kommer vara ett centralt verktyg för att se till att cykelinfrastruktur som främjar en hållbar regional utveckling byggs ut.
Den regionala utvecklingsnämnden har beslutat om målbilden för regionala cykelstråk i Sörmland. Totalt har 36 stråk pekats ut för att förbättra vardagscykling för arbetspendling och skolresor. I första hand är de regionala stråken kopplingar mellan närliggande huvudorter i länets kommuner. Målbilden kopplar även ihop tätorter med sina huvudorter och större hållplatser för kollektivtrafiken genom stråk inom kommunerna . Utöver de regionala cykelstråken så finns ett poängsystem för att prioritera stråken. Poängsystemet har kriterier som trafiksäkerhet, ohälsotal, potential och koppling starta kollektivtrafikstråk.
Målbilden för cykelstråk kopplar an till den regionala cykelstrategin, som är länets andra cykelstrategi. Till skillnad från länets första cykelstrategi innehåller den nuvarande strategin inte några prioriteringar för stråken utan det beslutades av regionala utvecklingsnämnden att ta fram i ett senare skede. Detta sker nu och målbilden för regionala cykelstråk är med andra ord en del av Region Sörmlands cykelstrategi. Målbilden kommer också vara ett viktigt underlag i kommande arbete med framtagandet av en ny länstransportplan för åren 2026 till 2037.
─Att vi nu har pekat ut ett antal stråk underlättar vår fortsatta planering och utbyggnad av cykelinfrastruktur i Sörmland. Med utpekade stråk blir planeringen tillsammans med Trafikverket och kommunerna en smidigare process säger Sandra Strömstedt, strateg i Region Sörmland.
Mer information
Målbilden går att ta del av i rapportform längre ned på sidan men även som en storymap där de utpekade stråken visualiseras i en klickbar karta. Målbild regionala cykelstråk (arcgis.com)