Fysisk aktivitet är en samhällsfråga

Två äldre personer vandrar med stavar.

Fysisk inaktivitet är en samhällsutmaning, och då måste även lösningarna adresseras på samhällsnivå. Det är inte bara inte upp till varje individ att bli mer fysiskt aktiv. Alla samhällsbärande aktörer behöver se sitt ansvar i att skapa rätt förutsättningar för rörelse och fysisk aktivitet.

Johannes Hedlund

Strateg

070-219 31 84

Samhället har förändrats, och så även våra rörelsevanor

Under de senaste 100 åren har samhället genomgått en rad stora förändringar. Vi har gått från att 95 procent av Sveriges befolkning bott på landsbygden till att 95 procent idag bor i tätorter. Under samma tidshorisont har våra vardagliga transportsätt förändrats från till största del aktiva, såsom gång och cykel, till passiva, såsom bil, buss, tåg och elskoter. Under de senaste decennierna har även digitaliseringen och sociala medier i allt högre grad påverkat våra liv och bidragit till mer stillasittande levnadsvanor.

Rörelse är som läsning – vi måste få rätt förutsättningar

Att utveckla en god relation till rörelse kan jämföras med att lära sig läsa. För att känna glädje i läsning måste vi först lära oss att läsa. Men om texterna sedan är för lätta eller för svåra, för ensidiga eller för ointressanta, så tappar vi snabbt intresset.

Samma sak gäller rörelse. Utan grundläggande rörelseförmågor, till exempel att kunna kasta en boll, riskerar aktiviteten basket att bli en negativ upplevelse. Det kan i sin tur leda till att vi tappar självförtroende och helt väljer bort aktiviteten. Men alla gillar inte basket, därför är det viktigt att skapa många olika sorters aktiviteter som innefattar kompetensen att kasta och fånga en boll. Exempelvis kan vi slå en badboll till varandra på stranden.

Alla behöver få möjlighet att utveckla sin rörelsekompetens i sin takt, i en trygg miljö, med glädje och delaktighet i fokus. I likhet med läsning är det aldrig är för sent att börja röra på sig, vilket är positivt.

Ett gemensamt ansvar

Personer spelar fotboll på gräsplan.

Myndigheter och andra instanser har länge tagit fram råd, riktlinjer och rekomendationer kring hur mycket och på vilket sätt människor ska vara fysiskt aktiva. Det är bra, men physical literacy betonar att det är ett delat ansvar. Det är inte enbart människans egna ansvar att motivera sig till fysisk aktivitet, utan omgivningen spelar en avgörande roll.

Samhället kan genom exempelvis skola, föreningsliv, stadsplanering, arbetsplatser, vård och omsorg skapa antingen möjligheter eller hinder. Här kommer några exempel:

  • En inbjudande skolgård kan ge barn nyfikenhet och lust att röra på sig. Å andra sidan kan en skolgård som domineras av en stor asfalterad bollplan riskera att hämma vissa personer.
  • En fotbollsträning som välkomnar olika nivåer av erfarenhet kan stärka självförtroendet. Å andra sidan kan en tidig specialisering riskera att ta bort glädjen för barn som inte utvecklats lika tidigt som andra.
  • Ett friskvårdspass där alla känner sig inkluderade gör skillnad för deltagandet. Å andra sidan kan en situation där en ovan utövare känner sig uttittad och obekväm riskera att göra att hen inte vill delta fler gånger.

Miljöer för livslång rörelseglädje

Behov och intressen förändras under livet. Därför behöver fysiska och sociala miljöer vara anpassade efter olika åldrar, förmågor och bakgrunder. Det innebär att miljöerna bör kunna erbjuda både utmaningar och trygghet, oavsett om man är barn, tonåring, vuxen eller äldre. Detta ligger även i linje med vad Världshälsoorganisationen (World Health Organization, WHO) säger i sitt program ”Physical activity strategy for the WHO region 2016-2025”. Där betonar de att olika grupper i befolkningen har olika behov, möjligheter och utmaningar när det gäller utövandet av fysisk aktivitet.

Förutsättningar för en positiv relation till fysisk aktivitet skapas genom att forma miljöer som gynnar meningsfulla upplevelser för rörelse genom hela livet.

Med physical literacy går människor från kunskap till handling

Många har en stor förståelse för att fysisk aktivitet är viktigt, men kunskap räcker inte alltid. Det är här physical literacy spelar en avgörande roll. Det är lättare för personer att ta steget till att bli fysiskt aktiva när de värderar rörelse, förstår varför den är viktig och har goda erfarenheter av att delta.

Under coronapandemin visade forskning från Kanada att barn med hög nivå av physical literacy fortsatte vara aktiva även när organiserade aktiviteter ställdes in. De hittade nya sätt att röra på sig eftersom de såg värdet i det, och de hade en starkare relation till rörelse. Samtidigt kunde forskningen visa att de som hade en låg nivå av physical literacy blev mer stillasittande. De saknade motivationen och kompetensen att aktivera sig på andra sätt.

Personer gör yoga på brygga över stilla vatten.

En byggsten i ett hållbart samhälle

Att främja physical literacy är ett sätt att bidra till ett socialt hållbart samhälle. Att forma miljöer som gör rörelse möjligt för alla stärker människors relation till rörelse, vilket bidrar till bättre folkhälsa, inkludering och delaktighet. 

Det handlar om att ge alla människor förutsättningar att känna rörelseglädje oavsett bakgrund, ålder eller livssituation.

Människor, platser och program är grunden för rörelseglädje

Det behövs en bred ansats för att skapa förutsättningar för att fler ska se fysisk aktivitet som en naturlig och meningsfull del av livet. Tre områden som är extra viktiga att jobba med är människor, platser och program.

  • Människor: att skapa inkluderande aktiviteter där alla känner sig välkomna, oavsett bakgrund, fysiska förutsättningar, erfarenhet eller intresse.
  • Platser: att utforma miljöer där det känns tryggt, möjligt och lustfyllt att vara fysiskt aktiv. Alla ska kunna ta del av offentliga platser oavsett ålder, socioekonomi, intresse eller funktionsförmåga.
  • Program: att se över våra styrande dokument för att främja rörelse i vardagen och på samhällsnivå. Det handlar om allt från översiktsplaner och läroplaner till strategier, riktlinjer och handböcker.

Genom att arbeta med människor, platser och program gå det att skapa långsiktiga förutsättningar för befolkningen att se rörelse som något självklart, roligt och tillgängligt för alla.

Uppdaterad 25 juli 2025