Data för ökad innovation
Förstudien ”Data för ökad innovation” har bedrivits inom Östra mellansverige och fokuserat på att skapa förutsättningar för mer och bättre användning av öppna data i regionen. Genom samarbeten och dialog med olika aktörer har vi arbetat med att identifiera hinder och möjligheter för att driva innovation och utveckling med hjälp av öppna data.
Förstudien avslutas 30 november 2024. Resultaten från förstudien kommer att användas för att skapa en plan för det fortsatta arbetet med att stärka användningen av öppna data och främja samverkan inom regionen.
Håll dig uppdaterad på vår hemsida för att ta del av dokumentation från förstudien.
Syfte och mål
- Skapa förståelse för möjligheterna med öppna och delade data.
- Öka förmåga att skapa och göra öppna och delade data tillgängliga för regioner och kommuner inom östra Mellansverige.
- Stärka samverkan kring öppna och delade data inom östra Mellansverige.
Målet med det fortsatta arbetet är att hjälpa minst fyra kommuner igång med öppna data samt fortsätta med kunskapshöjande insatser genom ett antal webbinarier.
Arbetssätt
Under den tidigare arbetet har det erbjudits temabaserade, digitala träffar för olika målgrupper inom kommuner och regioner. Kommuners och regioners behov har samlats in via enkäter genom den nationella dataverkstaden, intervjuer och diskussioner under workshops. All medverkan i förstudien har varit frivillig och utifrån behov. ÖMS har haft ett tätt samarbete med den Nationella dataverkstaden.
Regionerna kommer att erbjuda hjälp och stöd till kommuner med att komma igång med publicering av öppna data rent praktiskt.
Om öppna data
Öppna data definieras som data som är öppet tillgänglig för alla och som delas utan avgifter eller restriktioner. Data är idag en viktig tillgång som bidrar till flera positiva värden för ett samhälle. Genom bättre och enklare tillgång till data främjas innovation och samhällsutveckling. Öppna data bidrar till bättre underlag för forskning och datadrivet beslutsfattande samt till utvecklandet av nya produkter och tjänster. Genom att arbeta med öppna data främjas vidare transparens och effektivitet.
Nya datalagen
Den första augusti 2022 trädde den nya datalagen i kraft och i och med det tog Sverige ett stort steg mot principen öppenhet som standard. Bland annat ska offentliga förvaltningar tydligare uppmuntras att proaktivt publicera offentlig information som så kallad öppen data, så att den finns fritt tillgänglig för alla att ta del av och använda. Datalagen styr även tillgängliggörandet av offentlig information mot maskinläsbara och sökbara format.
Utredningens rapport
Förstudien "Data för ökad innovation" inom Östra Mellansverige (ÖMS) syftar till att öka kunskapen om öppna data och motivera fler regioner och kommuner att börja publicera dem. Genom intervjuer med aktörer inom det innovationsfrämjande systemet i ÖMS undersöks användningen och intresset för öppna data.
Rapporten Användning av öppna data i det innovationsfrämjande systemet i östra Mellansverige är en av leveranserna och den finns publicerad här.
Kommande webbinarier
Presentationer från genomförda webbinarier
- 24/10 Erfarenheter från piloterna
- 26/9 Pipos geografisk regionalanalys
- 12/6 Användning av öppna data i det innovationsfrämjande systemet - genomgång av rapporten
- 12/6 Fokus besöksnäringen, Örebro, Tierp och Älvkarleby (faq i slutet av presentationen)
- 16/5 Under webbinariet får ni ta del av SKR:s utredning om värdefulla datamängder samt erfarenheter av öppna data inom Södertälje kommun.
- 29/2 Fem kommuner berättar om sitt arbete och sina erfarenheter med öppna data.
- 26/1 Eskilstuna kommun berättar om sina erfarenheter kring öppna data.
- Informationsklassning och riskanalys av öppna datamängder, inspelning från 24/1
- DIGG:s Dataambassadörsprogram och delade Meta-datakatalog, 2023-11-09
- Introduktionswebbinarie om uppdraget Öppna Mellansverige.
- Öppna data för samhällsplanering.
- Öppna data för besöksnäringen.
- Hur du kommer igång med öppna data.
- Öppna data i en mindre kommun - Mariestad, Töreboda och Gullspång.
- Nationella dataverkstans webbinarier.
Nyhetsbrev
- Nyhetsbrev November
- Nyhetsbrev September
- Nyhetsbrev Maj
- Nyhetsbrev Mars
- Nyhetsbrev December
- Nyhetsbrev November
Kontaktuppgifter och mer information
Kontaktuppgifter och mer information
- Förstudiens samordnare: Beata Kollberg, beata.kollberg@knowit.se
- Region Sörmland: Johan Isacsson, johan.isacsson@regionsormland.se
- Region Uppsala: Sofia Millbert, sofia.millbert@regionuppsala.se
- Region Västmanland: Ann-Margreth Hammar, ann-margreth.hammar@regionvastmanland.se
- Region Östergötland: Niklas Guss, niklas.guss@regionostergotland.se
Vad är öppna data?
Öppna data är data som är fritt tillgänglig och som alla kan komma åt för återanvändning. Den kostar inget att använda, den är maskinläsbar och gärna fri från licenser. Det handlar om att göra information tillgänglig för alla.
Vad är skillnaden mellan öppna och delade data?
Öppna data är helt öppet för alla att återanvända. Men vissa data kanske inte är lämpliga att dela helt öppet, men fortfarande relevanta att dela inom organisationen eller med en specifik organisation. När data och information finns strukturerar är det enkelt att göra avvägningen om den ska delas fritt eller med någon specifik. Om den enbart delas med någon specifik så är det delade data.
Vem äger datan?
Det är informationsägaren som är ansvarig för sin data och för sina beskrivningar av data. För att göra data användbar och sökbar är det därför viktigt med metadata, beskrivningar av datamängden. För att göra det enklare att hitta och förstå data man använder. Men ägandeskapet av råa data är hos informationsägaren. Sen på en högre nivå behöver man diskutera vem som tar förvaltningsansvar och det är något regering och infrastrukturdepartementet behöver diskutera.
Ta livsmedelsinspektioner. Varje kommun kan dela öppet, men det är Livsmedelsverket som har ansvar för att sammanställa och dela resultatet. Således är det kanske upphov att det finns fungerande delande av data till livsmedelsverket som sen kan ta ansvar för att dela den aggregerade datamängden öppet. Likväl för badvattentemperaturer och Hav- och Vattenmyndigheten.
Hur ska man tänka kring datamängder?
Man ska först och främst tänka att all data är relevant i det skede som vi befinner oss i Sverige. I det arbete som vi gjort på andra regioner och kommuner så brukar det finnas en förvirring eller avsaknad av tydlighet kring vilka data som är relevanta. Detta har såväl Lantmäteriet klargjort med sin EU-utredning av särskilt värdefulla datamängder men likväl har Nationella Dataverkstadens VIKTIGA datamängder för kommuner och regioner hjälpt tydliggöra vad som är intressant.
Så dialogen med användarna har förts nationellt, vi har en bra bild över vad som är intressant - det viktiga är att börja.
För vem är data relevant?
Data är relevant för alla. Journalister som exempelvis vill följa utvecklingen i staden eller arbetet i kommunfullmäktige. Företag som vill använda data för att utveckla befintliga eller nya tjänster. Allmänheten som vill få insyn och transparens i kommunens arbete. Forskare som behöver rådata för att hitta nya genombrott eller insikter. Utvecklingen av AI etc. det finns många som data är relevant för, det beror så klart bara på vilken data det är.
Varför ska man publicera data?
Effekterna är så klart många. DIGG pratar om:
- Nya innovativa tjänster och produkter - bra för tillväxten
- En effektivare och mer innovativ offentlig förvaltning
- Möjliggörande av avancerad datajournalistik
- En viktig resurs för AI
- En grundsten i ett demokratiskt samhälle är transparens och öppenhet
- Forskning med nya möjligheter
- Datadrivna kunskapssamhället - vi måste veta mer för att kunna ta bra beslut
Man är ofta starkare i grupp än som ensam aktör!
Hur går man tillväga?
Man behöver börja någonstans - och bygga förmågan. Det är en förändringsresa i själva mindsettet att dela data. Det är inte traditionellt hur vi arbetat så ett första steg är helt enkelt utbildning och kommunikation av varför det är viktigt med information, datadrivna arbetssätt och öppna data. Att bygga en kultur som är "öppenhet som standard".
Att dela och beskriva data görs t.ex. via en dataplattform och datakatalog. Den nationella dataportalen skördar data från kommuner, regioner och myndigheters datakataloger och gör det sökbart nationellt. Och metadatakataloger kan vara en sådan hjälp att strukturera sin informationshantering.
Sen är det viktigt att kravställa vid upphandlingar av system. Kravställa öppenhet och säkerställa att data kan hämtas via API:er exempelvis. Se till att hela tiden fundera kring:
- Vilken data hanteras här?
- Är den känslig?
- Hur kan vi få ut den från systemet?
- Hur gör vi den tillgänglig för medarbetare?
- Hur gör vi den tillgänglig för andra?