Färdplan för delat resande i Sörmland
Publicerad 12 december 2024
Under 2024 deltog Region Sörmland tillsammans Sörmlands kommuner och Energikontoret i Mälardalen i ett samverkansprojekt med forskningsinstitutet RISE. Arbetet resulterade i en färdplan för resor och färdmedel som vi delar med varandra, exempelvis kollektivtrafik, samåkning, bilpooler, cykelpooler. Färdplanen ska vägleda det fortsatta arbetet att främja hållbart resande i Sörmland genom att öka det delade resandet. På den här sidan hittar du färdplanen och en sammanfattning.
Region Sörmland har tillsammans med länets kommuner och forskningsinstitutet RISE tagit fram en färdplan som ska vägleda det fortsatta arbetet i länet om att främja delat resande.
Färdplanen baseras på aktuell forskning och omvärldsbevakning inom området delat resande som deltagarna har fått ta del av under årets nätverksträffar för hållbart resande. Den nya kunskapen har applicerats på Sörmlands lokala förutsättningar och deltagarna har utifrån detta skapat en gemensam bild över Sörmlands förutsättningar och möjligheter kopplat till delat resande.
Syftet med färdplanen är att stärka regionens och kommunernas arbete för att främja ett ökat delat resande i Sörmland. Färdplanen kommer att vara vägledande för Sörmlands nätverket för hållbart resande samt användas som underlag för gemensamma satsningar.
Färdplanen innehåller ett flertal insatser som kan delas in i två insatsområden:
- Utvecklade processer.
Förbättra de organisatoriska förutsättningarna för länet att arbeta med delat resande. Som att förbättra samverkan mellan kommunerna och andra aktörer, att bygga effektiva system och strukturer för att skala upp framgångsrika lösningar och att förbättra kommunernas och regionens innovationskapacitet. - Konkreta lösningar.
De insatser och mobilitetslösningar som kommunerna och regionen bedömer som särskilt viktiga och prioriterade för att öka det delade resandet i Sörmland.
Mer information
Färdplanen vänder sig främst till tjänstepersoner i Sörmlands kommuner som arbetar med fysisk planering, transporter och digitalisering. Även tjänstepersoner i andra kommuner i Sverige kan använda färdplanen som gott exempel.